د رحالی كه دولت آمریكا در حال آماده شدن برای دفاع از سوابقش در زمینه شكنجه در مقابل هیئتی از سازمان ملل است، پنج مرد اهل لیبی كه سازمان سیا سابقاً بدون محكومیت آنها را زندانی كرده بود گفته‌اند گروهی كه قرار بوده از آنها درباره سوءرفتار سوال كند، اصلاً با این افراد مصاحبه‌‌ای انجام نداده‌اند.

اظهارات این پنج مرد لیبیایی بار دیگر مناقشاتی را در قبل از دوران انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 زنده می‌كند كه بر اساس آن دادستان پرونده مورد نظر از محاكمه افراد خاطی در سوء رفتار سیا با زندانیان اجتناب كرده بود.

این اظهارات بار دیگر مناقشات قبل از دوران انتخابات در سال 2012 را تازه كرده كه بر اساس آن بازپرس بررسی این پرونده از محاكمه افراد خاطی در این پرونده اجتناب كرده بود.

قرار است كمیته‌ سازمان ملل در ژنو روز چهارشنبه به دفاعیات هیئت آمریكایی درباره اقدامات اخیر این كشور برای مقابله با شكنجه گوش فرا دهد. این جلسه استماع، اولین اقدام جدید آمریكا از سال 2006 در مقابل این كمیته خواهد بود. در آن زمان سازمان سیا هنوز كنترل زندانهای موسوم به «زندانهای سیاه» كه البته رسماً اعلام نشده بود را در دست داشت. 

طرفداران حقوق بشر كه می‌گویند دولت اوباما از اجرای عدالت برای قربانیان شكنجه در آمریكا قصور به خرج داده است جلسه روز چهارشنبه را فرصتی مناسب برای رفع این اتهامات می‌بینند. 

كمیته سازمان ملل در ژنو در سال 2010 از آمریكا خواسته گامهایی كه این كشور برای تحقیق منصفانه درباره شكنجه برداشته است را تشریح كند. این كمیته به طور ویژه خواستار اطلاعات تازه درباره تحقیقاتی شد كه وزارت دادگستری از آن زمان درباره شكنجه به انجام رسانده است.

با این حال تحقیقات مورد نظر كه فردی به نام جان دورهام، دستیار دادستان آمریكا عهده‌دار انجام آن بود در سال 2012 بدون طرح جرایم كیفری علیه افراد دخیل در كشته شدن دو زندانی سیا به پایان رسید. این تصمیم كه به منزله پایان تحقیقات دولت فدرال آمریكا درباره سوء رفتار با زندانیان پس از دوران 11 سپتامبر به شمار می‌آمد بعد از بیانیه آقای دورهام در سال 2011 صورت می‌گرفت كه اعلام كرده بود به سادگی از كنار پرونده مربوط به 99 نفر از میان 101 نفر از شكنجه‌شدگان سیا گذر نخواهد كرد.

در سال 2013، وزارت خارجه آمریكا در اطلاعیه‌‌ای كتبی به كمیته سازمان ملل ضمن توصیف تیم آقای دورهام به عنوان تیمی متشكل از كارشناسان مجرب مدعی شد كه نتیجه تحقیقات این تیم نشان می‌دهد شواهد برای حمایت از ادعاهای شكنجه كافی نیستند. 

اما 5 نفر از شكنجه‌شدگان سازمان سیا می‌گویند نه آقای دورهام و نه پرسنل وی هرگز از آنها در این باره سوال نكرده‌اند و درخواستی هم در این باره مطرح نكرده‌اند.

این 5 نفر به نامهای «محمد احمد محمد الشروعیه»، «خالد الشریف»، «مجید مختار المغربی»، «صالح هدیه ابو عبدالله» و «مصطفی جودا المهدی» به موجب نامه‌ای در تاریخ 9 نوامبر به دبیر كل كمیته تحقیق سازمان ملل، پاتریس گیلبرت از وی خواسته‌اند به امریكا درباره عدم انجام این تحقیقات فشار آورد. 

  محمد الشروعیه، یكی از این 5 نفر مدعی است سازمان سیا در افغانستان از روش غرق مصنوعی برای شكنجه وی استفاده كرده است.

به نوشته گاردین، عدم تمایل دورهام برای مصاحبه از این افراد بار دیگر تحقیقات وی از قربانیان شكنجه را خدشه‌دار كرده و پایبندی آمریكا به تعهداتش به موجب بند 12 كنوانسیون منع شكنجه را زیر سوال می‌برد.